VPN

Wat?

Op de campussen van de KULeuven heb je via het bedrade of draadloze netwerk toegang tot de diensten van de KULeuven, zoals SAP, netwerkmappen, printers...

Op verplaatsing met een willekeurige internetverbinding zijn deze diensten niet zomaar toegankelijk.
Dit kan je oplossen door je computer een beveiligde VPN verbinding met het KULeuven netwerk te laten maken.
Dit kan met de software "Pulse Secure Client".

KULAK computer

Externe toegang is het eenvoudigst voor Kulak-toestellen (bijvoorbeeld de laptop die je dagelijks op het werk gebruikt).
De software Pulse Secure is reeds geïnstalleerd op deze computer.

Om de verbinding te openen, klik je op het pulse secure icoon op de taakbalk en op "Connect" onder "A-zone".

Nadat deze stap voltooid is, kan je gewoon gebruik maken van de netwerkschijven, SAP, licentieservers enzovoort zoals je dit gewoon bent op de campus.

Als je de netwerkmappen toch niet kunt openen, herstart dan uw computer.

 

 

Indien je in verkenner niet langer I: en "J:" ziet, kan je ook handmatig naar jouw netwerkmappenschijf browsen.
Hiervoor ga je in verkenner naar volgende adressen:

  • \\kor-n-nas-01.luna.kuleuven.be\kor_homes\u-nummer
    • I-schijf
  • \\luna.kuleuven.be\shares
    • J-schijf
  • \\luna.kuleuven.be\archive
    • K-schijf

Je kunt als alternatief ook de webdienst drives.kuleuven.be gebruiken.

Andere computer

Wanneer je enkel bestanden van de netwerkfolders (I:, J:) wilt openen; kan dit eenvoudig en snel via drives.kuleuven.be.

Wanneer je toch een VPN toegang nodig hebt op je privé-computer, dan doe je dit als volgt:

  1. Installeer de software beschikbaar op https://admin.kuleuven.be/icts/services/extranet
  2. Maak verbinding met "B-zone" en geef je u-nummer en wachtwoord op.
    Klik op:
    en kies "B-zone"
  3. Let op: op de "B-zone" is de toegang tot alle diensten niet gegarandeerd.
    Of een dienst beschikbaar is op de B-zone, hangt af van de aanbieder van die dienst. 
    De netwerkmappen blijven ontoegankelijk via deze weg.

Opmerkingen

  • Je dient met het internet verbonden te zijn om de verbinding te kunnen gebruiken.
  • Indien je met het bedrade netwerk van de campus of het draadloos netwerk "campusroam" bent verbonden, is het niet nodig om via VPN te werken en heb je reeds alle toegang.
  • Meer informatie: https://admin.kuleuven.be/icts/services/extranet/.
  • Neem bij vragen of problemen contact op met onze helpdesk.